Vmbo

Het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en bedrijfsleven werken op regionaal niveau nauw samen aan de vergroting van de instroom van techniekleerlingen en goede doorstroom van leerlingen naar vervolgonderwijs. Zo worden de jongeren van nu goed voorbereid op de banen van de toekomst.

loading...

Landelijk

landelijk

AANTAL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

Binnen de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb) is het aantal leerlingen dat in het derde leerjaar kiest voor een bètatechnische richting afgenomen van 9.383 in 2006/07 naar 5.170 in 2016/17.

Ook binnen de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kb) nam het absolute aantal leerlingen dat kiest voor een bètatechnische richting in 2016 fors af ten opzichte van de voorgaande jaren. Het aantal leerlingen in het derde jaar met een bètatechnisch profiel bedroeg in 2016/17 nog maar 6.513, ten opzichte van 8.219 in 2006/07.

De gemengde leerweg (vmbo-gl) laat een flinke daling zien in het aantal leerlingen dat kiest voor een bètatechnische richting. Het aantal leerlingen in het derde leerjaar is gedaald van 3.786 in 2006/07 naar 1.628 in 2016/17.

Deze daling past in het beeld van de afgelopen jaren, waarin een verschuiving van het totaal aantal leerlingen binnen de beroepsgerichte leerwegen naar gemengde en theoretische leerwegen binnen het vmbo waargenomen wordt.1

 
  • 1. Met ingang van het schooljaar 2016/17 is de profielindeling in het vmbo gewijzigd. De volgende profielen worden gerekend tot de bètatechnische richting: Bouwen, wonen en interieur; Produceren, installeren en energie; Mobiliteit en transport; Media, vormgeving en ICT en Maritiem en techniek. Het profiel Techniek Breed is nog volgens de oude profielindeling.
loading...

Noordwest

Landsdeel Noordwest

AANTAL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

De verschuiving van het totaal aantal leerlingen binnen de beroepsgerichte leerwegen naar gemengde en theoretische leerwegen binnen het vmbo heeft zich ook binnen het landsdeel Noordwest doorgezet. Het aantal leerlingen bètatechniek in het vmbo-bb en vmbo-kb is binnen het landsdeel voor het tweede jaar op rij afgenomen.1 

Binnen de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb) is het aantal leerlingen dat in het derde leerjaar kiest voor een bètatechnische richting afgenomen van 2.361 in 2006/07 naar 1.066 in 2016/17.

Ook binnen de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kb) nam het absolute aantal leerlingen dat kiest voor een bètatechnische richting in 2016 aanzienlijk af ten opzichte van de voorgaande jaren. Het aantal leerlingen met een bètatechnisch profiel bedroeg 1.288 in 2016/17, ten opzichte van 1.718 in 2006/07.  

Binnen de gemengde leerweg (vmbo-gl) is het aantal leerlingen gestegen tot 230 in 2016/17 ten opzichte van 149 leerlingen in 2006/07.

  • 1. Met ingang van het schooljaar 2016-2017 is de profielindeling in het vmbo gewijzigd. De volgende profielen worden gerekend tot de bètatechnische richting: Bouwen, wonen en interieur; Produceren, installeren en energie; Mobiliteit en transport; Media, vormgeving en ICT en Maritiem en techniek.
loading...

Noord

Landsdeel Noord

AANTAL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

De verschuiving van het totaal aantal leerlingen binnen de beroepsgerichte leerwegen naar gemengde en theoretische leerwegen binnen het vmbo heeft zich ook binnen het landsdeel Noord doorgezet.1 Wel is, in tegenstelling tot het landelijke beeld, het aantal leerlingen op het vmbo-bb/kb met een bètatechnisch profiel het afgelopen jaar licht toegenomen. In de afgelopen tien jaar nam het totaal aantal leerlingen op het vmbo bb/kb met een bètaprofiel echter af van 2.046 (2006/07) naar 1.315 (2016/17). 

Binnen de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb) is het aantal leerlingen dat in het derde leerjaar kiest voor een bètatechnische richting afgenomen van 999 in 2006/07 naar 525 in 2016/17.

Ook binnen de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kb) nam het absolute aantal leerlingen dat kiest voor een bètatechnische richting in 2016/17 aanzienlijk af ten opzichte van de voorgaande jaren. Het aantal leerlingen met een bètatechnisch profiel bedroeg 790 in 2016/17, ten opzichte van 1.047 in 2006/07.  

Het aantal leerlingen binnen de gemengde leerweg (vmbo-gl) met een bètatechnische richting is in het Landsdeel Noord stabiel te noemen. In 2016/17 ligt het aantal op 105 leerlingen, ten opzichte van 138 leerlingen in 2006/07.

  • 1. Met ingang van het schooljaar 2016-2017 is de profielindeling in het vmbo gewijzigd. De volgende profielen worden gerekend tot de bètatechnische richting: Bouwen, wonen en interieur; Produceren, installeren en energie; Mobiliteit en transport; Media, vormgeving en ICT en Maritiem en techniek.
loading...

Oost

Landsdeel oost

AANTAL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

De verschuiving van het totaal aantal leerlingen binnen de beroepsgerichte leerwegen naar gemengde en theoretische leerwegen binnen het vmbo heeft zich ook binnen het landsdeel Oost doorgezet.1 Op het vmbo-bb bleef het aantal leerlingen bètatechniek stabiel, terwijl het op het vmbo-kb licht afnam.

Binnen de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb) is het aantal leerlingen dat in het derde leerjaar kiest voor een bètatechnische richting afgenomen van 1.940 in 2006/07 naar 1.189 in 2016/17.

Ook binnen de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kb) nam het absolute aantal leerlingen dat kiest voor een bètatechnische richting in 2016/17 af ten opzichte van de voorgaande jaren. Het aantal leerlingen met een bètatechnisch profiel bedroeg 1.488 in 2016/17, ten opzichte van 1.742 in 2006/07.  

Binnen de gemengde leerweg is het aantal leerlingen met een bètatechnische richting flink afgenomen. In 2016/17 zijn er 374 leerlingen, ten opzichte van 1.184 leerlingen in 20116/07.

  • 1. Met ingang van het schooljaar 2016-2017 is de profielindeling in het vmbo gewijzigd. De volgende profielen worden gerekend tot de bètatechnische richting: Bouwen, wonen en interieur; Produceren, installeren en energie; Mobiliteit en transport; Media, vormgeving en ICT en Maritiem en techniek.
loading...

Zuidoost

Landsdeel zuidoost

AANTAL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

De verschuiving van het totaal aantal leerlingen binnen de beroepsgerichte leerwegen naar gemengde en theoretische leerwegen binnen het vmbo heeft zich ook binnen het landsdeel Zuidoost doorgezet.1 Het aantal leerlingen bètatechniek op het vmbo-bb/kb bedroeg in landsdeel Zuidoost in 2016/17 minder dan 2.000.

Binnen de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb) is het aantal leerlingen dat in het derde leerjaar kiest voor een bètatechnische richting afgenomen van 1.579 in 2006/07 naar 838 in 2016/17.

Ook binnen de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kb) nam het absolute aantal leerlingen dat kiest voor een bètatechnische richting in 2016/17 af ten opzichte van de voorgaande jaren. Het aantal leerlingen met een bètatechnisch profiel bedroeg 1.088 in 2016/17, ten opzichte van 1.366 in 2006/07.  

Binnen de gemengde leerweg (vmbo-gl) is de grootste daling te zien in landsdeel Zuidoost. Het aantal leerlingen met een bètatechnische richting is flink afgenomen van 1.512 in 2006/07 tot slechts 389 leerlingen in 2016/17.

  • 1. Met ingang van het schooljaar 2016-2017 is de profielindeling in het vmbo gewijzigd. De volgende profielen worden gerekend tot de bètatechnische richting: Bouwen, wonen en interieur; Produceren, installeren en energie; Mobiliteit en transport; Media, vormgeving en ICT en Maritiem en techniek.
loading...

Zuidwest

Landsdeel zuidwest

AANTAL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

De verschuiving van het totaal aantal leerlingen binnen de beroepsgerichte leerwegen naar gemengde en theoretische leerwegen binnen het vmbo heeft zich ook binnen het landsdeel Zuidwest doorgezet.1 Het aantal leerlingen op het vmbo-kb met een bètaprofiel is in het landsdeel Zuidwest, in tegenstelling tot de landelijke trend, het afgelopen jaar licht toegenomen. Over de afgelopen tien jaar bekeken is er in de beide richtingen echter toch sprake van een aanzienlijke daling (van 4.850 leerlingen in 2006/07 naar 3.411 in 2016/17). 

Binnen de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb) is het aantal leerlingen dat in het derde leerjaar kiest voor een bètatechnische richting afgenomen van 2.504 in 2006/07 naar 1.552 in 2016/17.

Ook binnen de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kb) nam het absolute aantal leerlingen dat kiest voor een bètatechnische richting in 2016/17 af ten opzichte van de voorgaande jaren. Het aantal leerlingen met een bètatechnisch profiel bedroeg 1.859 in 2016/17, ten opzichte van 2.346 in 2006/07.  

Binnen de gemengde leerweg (vmbo-gl) nam het aantal leerlingen dat kiest voor een bètatechnische richting in de afgelopen jaren toe, in tegenstelling tot de landelijke trend. In de afgelopen tien jaar is er wel een daling te zien van 803 leerlingen naar 530 leerlingen in 2016/17.

  • 1. Met ingang van het schooljaar 2016-2017 is de profielindeling in het vmbo gewijzigd. De volgende profielen worden gerekend tot de bètatechnische richting: Bouwen, wonen en interieur; Produceren, installeren en energie; Mobiliteit en transport; Media, vormgeving en ICT en Maritiem en techniek.
loading...

Landelijk

landelijk

Aandeel leerlingen bètatechniek vmbo-bb/kb/GL (3e leerjaar)

Het aandeel leerlingen dat kiest voor een bètatechnisch profiel in het vmbo-bb is gedaald. In 2006/07 was het aandeel nog 31%; in 2016/17 bedroeg dit nog maar 24%. Deze daling is ook terug te zien in het aandeel bètastudenten in het vmbo-kb; dat bedraagt nu 21%, ten opzichte van 27% in 2006/07. In het vmbo-gl is er sprake van een flinke daling in het aandeel van 25% naar 9%.

In het Techniekpact is als doel opgenomen dat 30 procent van de vmbo-leerlingen in de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg kiest voor techniek; voor zowel vmbo-bb als vmbo-kb is dit doel dus nog niet in zicht. Daarbij moet wel worden aangemerkt dat het profiel “Dienstverlening en producten” kiezen (dat niet onder de technische profielen valt), ook een belangrijke technische component bevat. De verwachting is dan ook dat een aanzienlijk deel van deze leerlingen zal kiezen voor een bètatechnische vervolgopleiding.1

Het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek kiest is in 2016/17 relatief stabiel gebleven ten opzichte van de voorgaande jaren. Met 5% in vmbo-bb en 10% in vmbo-kb blijft het aandeel in 2016/17 bescheiden.2

  • 1. Tot en met de Monitor Techniekpact 2016 werden ook de techniek-georiënteerde intersectorale programma’s meegeteld om het aandeel bètatechniek te berekenen. Omdat deze grotendeels zijn omgezet naar het nieuwe profiel “Dienstverlening en producten”, vallen deze leerlingen niet meer onder het aandeel bètatechniek. Om de juiste ontwikkeling weer te geven, zijn de intersectorale programma’s niet meer meegenomen in de historische reeks. Het profiel Techniek Breed is nog volgens de oude profielindeling.
  • 2. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen de totale populatie leerlingen in het derde leerjaar. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek gekozen heeft.
loading...

Noordwest

Landsdeel Noordwest

Aandeel leerlingen bètatechniek vmbo-bb/kb/GL (3e leerjaar)

Het aandeel leerlingen dat kiest in het vmbo-bb voor een bètatechnisch profiel is in landsdeel Noordwest gedaald. In 2006/07 was het aandeel nog 29%; in 2016/17 bedroeg dit nog maar 19%. Deze daling is ook terug te zien in het aandeel bètastudenten in het vmbo-kb; dat bedraagt nu 18%, ten opzichte van 25% in 2006/07. Binnen de gemengde leerweg (vmbo-gl) is het aandeel gelijk gebleven in de afgelopen tien jaar met 10%.

Het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek kiest in het landsdeel Noordwest is tussen 2006/07 en 2016/17 gegroeid. Het totale aandeel blijft echter bescheiden.1 In 2006/07 was het aandeel meisjes in het vmbo-bb 3%, in 2016/2017 was dit 8%. Het aandeel meisjes in vmbo-kb bedraagt nu 12%, ten opzichte van 6% in 2006/07.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen de totale populatie leerlingen in het derde leerjaar. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek gekozen heeft.
loading...

Noord

Landsdeel Noord

AANDEEL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

In het landsdeel Noord is het aandeel leerlingen dat kiest in het vmbo-bb, voor een bètatechnisch profiel gedaald. In 2006/07 was het aandeel bètatechniekleerlingen 32%, in 2016/17 bedroeg dit 25%. Deze daling is ook terug te zien in het aandeel bètastudenten in het vmbo-kb; dat bedraagt nu 22%, ten opzichte van 29% in 2006/07. In het laatste jaar is er echter wel weer een stijgende lijn ingezet. Het aandeel bètatechniek is in het vmbo-bb met een stijging van drie procentpunt tot 25% zelfs fors toegenomen. Het aandeel leerlingen dat binnen de gemengde leerweg (vmbo-gl) voor bètatechniek kiest is gedaald van 10% in 2006/07 tot 6% in 2016/17.

Het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek kiest in het landsdeel Noord is tussen 2006/07 en 2016/17 op het vmbo-bb stabiel gebleven en op het vmbo-bk gegroeid.1 Het totale aandeel blijft echter bescheiden. In 2006/07 was het aandeel meisjes in het vmbo-bb 4%, in 2016/2017 was dit ook 4%. Het aandeel meisjes in vmbo-kb bedraagt nu 7%, ten opzichte van 4% in 2006/07.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen de totale populatie leerlingen in het derde leerjaar. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek gekozen heeft.
loading...

Oost

Landsdeel Oost

AANDEEL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

Het aandeel leerlingen dat kiest in het vmbo-bb voor een bètatechnisch profiel is in landsdeel Oost gedaald. In 2006/07 was het aandeel nog 34%; in 2016/17 bedroeg dit nog maar 26%. Deze daling is ook terug te zien in het aandeel bètastudenten in het vmbo-kb; dat bedraagt nu 21%, ten opzichte van 27% in 2006/07. Het aandeel leerlingen dat kiest voor bètatechniek binnen de gemengde leerweg (vmbo-gl) is fors gedaald van 29% naar 7%.

Het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek kiest in het landsdeel Oost is tussen 2006/07 en 2016/17 gegroeid.1 Het totale aandeel blijft echter bescheiden. In 2006/07 was het aandeel meisjes in het vmbo-bb 2%, in 2016/2017 was dit 4%. Het aandeel meisjes in vmbo-kb bedraagt nu 7%, ten opzichte van 3% in 2006/07.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen de totale populatie leerlingen in het derde leerjaar. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek gekozen heeft.
loading...

Zuidoost

Landsdeel Zuidoost

AANDEEL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

Het aandeel leerlingen in het landsdeel Zuidoost dat kiest in het vmbo-bb voor een bètatechnisch profiel is gedaald. In 2006/07 was het aandeel nog 34%; in 2016/17 bedroeg dit nog maar 27%. Deze daling is ook terug te zien in het aandeel bètastudenten in het vmbo-kb; dat bedraagt nu 23%, ten opzichte van 28% in 2006/07. In landsdeel Zuidoost is de grootste daling te zien in de gemengde leerweg (vmbo-gl). Dit aandeel is gedaald van 35% in 2006/07 naar 10% in 2016/17.

Het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek kiest in het landsdeel Zuidoost is tussen 2006/07 en 2016/17 gegroeid.1 Het aandeel blijft echter bescheiden. In 2006/07 was het aandeel meisjes in het vmbo-bb 3%, in 2016/2017 was dit 5%. Het aandeel meisjes in vmbo-kb bedraagt nu 13%, ten opzichte van 5% in 2006/07.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen de totale populatie leerlingen in het derde leerjaar. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek gekozen heeft.
loading...

Zuidwest

Landsdeel Zuidwest

AANDEEL LEERLINGEN BÈTATECHNIEK VMBO-BB/KB/GL (3E LEERJAAR)

Het aandeel leerlingen in het landsdeel Zuidwest dat kiest in het vmbo-bb voor een bètatechnisch profiel is gedaald. In 2006/07 was het aandeel nog 30%; in 2016/17 bedroeg dit nog maar 25%. Deze daling is ook terug te zien in het aandeel bètastudenten in het vmbo-kb; dat bedraagt nu 23%, ten opzichte van 26% in 2006/07. Binnen de gemengde leerweg (vmbo-gl) is ook een daling te zien van 21% in 2006/07 naar 13% in 2016/17.

Het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek kiest in het landsdeel Zuidwest is tussen 2006/07 en 2016/17 gegroeid.1 Het aandeel blijft echter bescheiden. In 2006/07 was het aandeel meisjes in het vmbo-bb 2%, in 2016/2017 was dit 5%. Het aandeel meisjes in vmbo-kb bedraagt nu 11%, ten opzichte van 6% in 2006/07.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen de totale populatie leerlingen in het derde leerjaar. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen de groep leerlingen die voor bètatechniek gekozen heeft.
loading...

Landelijk

landelijk

AANTAL GEDIPLOMEERDEN BÈTATECHNIEK VMBO-GL/TL

Het aantal gediplomeerden met een vakkenpakket met natuur-en scheikunde (NaSk) binnen de gemengde (vmbo-gl) en theoretische (vmbo-tl) leerweg is ook het afgelopen jaar weer toegenomen. In vmbo-gl is het aantal gediplomeerden toegenomen van 2.077 in 2005/06 tot 2.562 in 2015/16. Binnen vmbo-tl gaat het om 19.635 gediplomeerden in 2015/16, ten opzichte van 15.686 gediplomeerden in 2005/06. 

loading...

Noordwest

LANDSDEEL NOORDWEST

GEDIPLOMEERDEN BÈTATECHNIEK GEMENGDE EN THEORETISCHE LEERWEG

Het aantal gediplomeerden met een vakkenpakket met natuur-en scheikunde (NaSk) binnen de gemengde (vmbo-gl) en theoretische (vmbo-tl) leerweg is in het landsdeel Noordwest het afgelopen jaren toegenomen. In het vmbo-gl is het aantal gediplomeerden toegenomen van 160 in 2005/06 tot 388 in 2015/16. Binnen vmbo-tl gaat het om 4.633 gediplomeerden in 2015/16, ten opzichte van 3.771 gediplomeerden in 2005/06.

 

loading...

Noord

LANDSDEEL NOORD

GEDIPLOMEERDEN BÈTATECHNIEK GEMENGDE EN THEORETISCHE LEERWEG

Het aantal gediplomeerden met een vakkenpakket met natuur-en scheikunde (NaSk) binnen de gemengde (vmbo-gl) en theoretische (vmbo-tl) leerweg is in het landsdeel Noord het afgelopen jaren toegenomen. In het vmbo-gl is het aantal gediplomeerden toegenomen van 218 in 2005/06 tot 285 in 2015/16. Binnen vmbo-tl gaat het om 2.396 gediplomeerden in 2015/16, ten opzichte van 1.863 gediplomeerden in 2005/06.

loading...

Oost

LANDSDEEL OOST

GEDIPLOMEERDEN BÈTATECHNIEK GEMENGDE EN THEORETISCHE LEERWEG

Het aantal gediplomeerden met een vakkenpakket met natuur-en scheikunde (NaSk) binnen de gemengde (vmbo-gl) en theoretische (vmbo-tl) leerweg is in het landsdeel Oost het afgelopen jaren toegenomen. In het vmbo-gl is het aantal gediplomeerden toegenomen van 556 in 2005/06 tot 662 in 2015/16. Binnen vmbo-tl gaat het om 3.856 gediplomeerden in 2015/16, ten opzichte van 3.037 gediplomeerden in 2005/06.

loading...

Zuidoost

LANDSDEEL ZUIDOOST

GEDIPLOMEERDEN BÈTATECHNIEK GEMENGDE EN THEORETISCHE LEERWEG

Het aantal gediplomeerden met een vakkenpakket met natuur-en scheikunde (NaSk) binnen de gemengde (vmbo-gl) en theoretische (vmbo-tl) leerweg is in het landsdeel Zuidoost het afgelopen jaren toegenomen. In het vmbo-gl is het aantal gediplomeerden licht afgenomen van 581 in 2005/06 tot 565 in 2015/16. Binnen vmbo-tl gaat het om 3.359 gediplomeerden in 2015/16, ten opzichte van 2.807 gediplomeerden in 2005/06.

loading...

Zuidwest

LANDSDEEL ZUIDWEST

GEDIPLOMEERDEN BÈTATECHNIEK GEMENGDE EN THEORETISCHE LEERWEG

Het aantal gediplomeerden met een vakkenpakket met natuur-en scheikunde (NaSk) binnen de gemengde (vmbo-gl) en theoretische (vmbo-tl) leerweg is in het landsdeel Zuidwest het afgelopen jaren toegenomen. In het vmbo-gl is het aantal gediplomeerden toegenomen van 562 in 2005/06 tot 662 in 2015/16. Binnen vmbo-tl gaat het om 5.391 gediplomeerden in 2015/16, ten opzichte van 4.208 gediplomeerden in 2005/06.

loading...

Landelijk

landelijk

AANDEEL BÈTATECHNIEK BINNEN GEDIPLOMEERDEN VMBO-GL/TL

Het betreft voor zowel vmbo-gl als vmbo-tl niet alleen absolute stijging; het aandeel gediplomeerden met NaSk is ook toegenomen. Binnen vmbo-gl is het aandeel gestegen van 36% in 2005/06 tot 40% in 2015/16. In dezelfde periode is het aandeel binnen vmbo-tl gestegen van 39% naar 41%. Hiermee is de Techniekpactdoelstelling voor zowel de gemengde als theoretische leerweg behaald: vier op de tien leerlingen kiezen voor techniek.

Het aandeel meisjes binnen het totaal aantal gediplomeerden met NaSk is de afgelopen jaren gestegen. In vmbo-gl bedraagt het aandeel in 2015/16 29%, een lichte stijging ten opzichte van de voorgaande twee jaren.1 In het vmbo-tl zet de groei ook door en is het aandeel gestegen van 29% in 2005/06 naar 34% in 2015/16.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen het totaalaantal gediplomeerden. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen het totaalaantal gediplomeerden met NaSk.
loading...

Noordwest

LANDSDEEL NOORDWEST

AANDEEL BÈTATECHNIEK BINNEN GEDIPLOMEERDEN VMBO-GL/TL

In het landsdeel Noordwest is het aandeel gediplomeerden binnen zowel het vmbo-gl als het vmbo-tl gestegen. Binnen vmbo-gl is het aandeel gestegen van 29% in 2005/06 tot 45% in 2015/16. In dezelfde periode is het aandeel binnen vmbo-tl gestegen van 36% naar 39%. Hiermee is de Techniekpactdoelstelling voor de theoretische leerweg nog niet behaald: minder dan vier op de tien leerlingen kiezen voor techniek. De doelstelling voor de gemengde leerweg is wel behaald.

Het aandeel meisjes binnen het totaal aantal gediplomeerden met NaSk in het landsdeel Noordwest is de afgelopen jaren gestegen.1 In vmbo-gl bedraagt het aandeel in 2015/16 37%, ten opzichte van 33% in 2005/06. In het vmbo-tl zet de groei ook door en is het aandeel gestegen van 29% in 2005/06 naar 33% in 2015/16.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen het totaalaantal gediplomeerden. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen het totaalaantal gediplomeerden met NaSk.
loading...

Noord

LANDSDEEL NOORD

AANDEEL BÈTATECHNIEK BINNEN GEDIPLOMEERDEN VMBO-GL/TL

In het landsdeel Noord is het aandeel gediplomeerden binnen het vmbo-gl gedaald, binnen het vmbo-tl is het aandeel juist gestegen. Binnen vmbo-gl is het aandeel gedaald van 40% in 2005/06 tot 35% in 2015/16. In dezelfde periode is het aandeel binnen vmbo-tl gestegen van 44% naar 45%. Hiermee is de Techniekpactdoelstelling voor de gemengde leerweg nog niet behaald, minder dan vier op de tien leerlingen kiezen voor techniek. De doelstelling voor de theoretische leerweg is wel behaald.

Het aandeel meisjes binnen het totaal aantal gediplomeerden met NaSk in het landsdeel Noord is de afgelopen jaren gestegen.1 In vmbo-gl bedraagt het aandeel in 2015/16 34%, ten opzichte van 31% in 2005/06. In het vmbo-tl zet de groei ook door en is het aandeel gestegen van 29% in 2005/06 naar 35% in 2015/16.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen het totaalaantal gediplomeerden. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen het totaalaantal gediplomeerden met NaSk.
loading...

Oost

LANDSDEEL OOST

AANDEEL BÈTATECHNIEK BINNEN GEDIPLOMEERDEN VMBO-GL/TL

In het landsdeel Oost is het aandeel gediplomeerden binnen zowel het vmbo-gl als het vmbo-tl gestegen. Binnen vmbo-gl is het aandeel gestegen van 39% in 2005/06 tot 40% in 2015/16. In dezelfde periode is het aandeel binnen vmbo-tl gestegen van 38% naar 42%. Hiermee is de Techniekpactdoelstelling voor de theoretische leerweg nog niet behaald: minder dan vier op de tien leerlingen kiezen voor techniek. De doelstelling voor de gemengde leerweg is wel behaald.

Het aandeel meisjes binnen het totaal aantal gediplomeerden met NaSk in het landsdeel Oost is de afgelopen jaren gestegen.1 In vmbo-gl bedraagt het aandeel in 2015/16 29%, ten opzichte van 24% in 2005/06. In het vmbo-tl zet de groei ook door en is het aandeel gestegen van 28% in 2005/06 naar 36% in 2015/16.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen het totaalaantal gediplomeerden. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen het totaalaantal gediplomeerden met NaSk.
loading...

Zuidoost

LANDSDEEL ZUIDOOST

AANDEEL BÈTATECHNIEK BINNEN GEDIPLOMEERDEN VMBO-GL/TL

In het landsdeel Zuidoost is het aandeel gediplomeerden binnen zowel het vmbo-gl als het vmbo-tl gestegen. Binnen vmbo-gl is het aandeel gestegen van 37% in 2005/06 tot 38% in 2015/16. In dezelfde periode is het aandeel binnen vmbo-tl gestegen van 38% naar 43%. Hiermee is de Techniekpactdoelstelling voor de gemengde leerweg nog niet behaald: minder dan vier op de tien leerlingen kiezen voor techniek. De doelstelling voor de theoretische leerweg is wel behaald.

Het aandeel meisjes binnen het totaal aantal gediplomeerden met NaSk in het landsdeel Zuidoost is de afgelopen jaren gestegen.1 In vmbo-gl bedraagt het aandeel in 2015/16 28%, ten opzichte van 19% in 2005/06. In het vmbo-tl zet de groei ook door en is het aandeel gestegen van 29% in 2005/06 naar 33% in 2015/16.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen het totaalaantal gediplomeerden. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen het totaalaantal gediplomeerden met NaSk.
loading...

Zuidwest

LANDSDEEL ZUIDWEST

AANDEEL BÈTATECHNIEK BINNEN GEDIPLOMEERDEN VMBO-GL/TL

In het landsdeel Zuidwest is het aandeel gediplomeerden binnen zowel het vmbo-gl als het vmbo-tl gestegen. Binnen vmbo-gl is het aandeel gestegen van 34% in 2005/06 tot 41% in 2015/16. In dezelfde periode is het aandeel binnen vmbo-tl gestegen van 39% naar 40%. Hiermee is de Techniekpactdoelstelling voor zowel de gemengde leerweg als voor de theoretische leerweg behaald: vier op de tien leerlingen kiezen voor techniek.

Het aandeel meisjes binnen het totaal aantal gediplomeerden met NaSk in het landsdeel Zuidwest is de afgelopen jaren gedaald binnen de gemengde leerweg, het aandeel binnen de theoretische leerweg groeide wel.1 In vmbo-gl bedraagt het aandeel in 2015/16 23%, ten opzichte van 32% in 2005/06. In het vmbo-tl zet de groei wel door en is het aandeel gestegen van 29% in 2005/06 naar 32% in 2015/16.

  • 1. De grafiek toont het aandeel meisjes dat voor bètatechniek gekozen heeft binnen het totaalaantal gediplomeerden. Het percentage dat in de tekst genoemd wordt betreft het aandeel meisjes binnen het totaalaantal gediplomeerden met NaSk.
loading...

Landelijk

landelijk

DOORSTROOM LEERLINGEN BÈTATECHNISCH VMBO NAAR BÈTATECHNISCH MBO

Van de leerlingen in het bètatechnische vmbo, over alle leerwegen gezien, kiest het ruime merendeel voor een bètatechnische vervolgopleiding in het mbo (64%). Tussen de leerwegen zijn wel verschillen op te merken. Binnen de theoretische leerweg (vmbo-tl) kiest een lager percentage (51%) van de leerlingen voor een vervolgopleiding in de techniek. De leerlingen binnen het bb/kb/gl houden beduidend vaker vast (+/- 80%)1 aan hun technische profiel in het vmbo.2 Dit komt vooral door de ruimere definitie van bètatechniek binnen vmbo-tl: daar wordt gekeken naar alle leerlingen die examen doen in natuur- en scheikunde, terwijl er binnen vmbo bb/kb/gl duidelijke bètatechnische profielen zijn. 

  • 1. Het gaat om 80% voor vmbo-bb, 83% voor vmbo-kb en 82% voor vmbo-gl.
  • 2. Bij het berekenen van deze percentages is uitgegaan van gediplomeerden die niet opstromen naar havo en direct doorstromen naar het mbo.
loading...

Noordwest

LANDSDEEL NOORDWEST

DOORSTROOM LEERLINGEN BÈTATECHNISCH VMBO NAAR BÈTATECHNISCH MBO

Van de leerlingen in het bètatechnische vmbo in het landsdeel Noordwest, over alle leerwegen gezien, kiest het ruime merendeel voor een bètatechnische vervolgopleiding in het mbo (63%). Tussen de leerwegen zijn wel verschillen op te merken. Binnen de theoretische leerweg (vmbo-tl) kiest een lager percentage (51%) van de leerlingen voor een vervolgopleiding in de techniek. De leerlingen binnen het bb/kb/gl houden beduidend vaker vast (+/- 80%)1 aan hun technische profiel in het vmbo.2 Dit komt vooral door de ruimere definitie van bètatechniek binnen vmbo-tl: daar wordt gekeken naar alle leerlingen die examen doen in natuur- en scheikunde, terwijl er binnen vmbo bb/kb/gl duidelijke bètatechnische profielen zijn.

  • 1. Het gaat om 78% voor vmbo-bb, 82% voor vmbo-kb en 80% voor vmbo-gl.
  • 2.

    Bij het berekenen van deze percentages is uitgegaan van gediplomeerden die niet opstromen naar havo en direct doorstromen naar het mbo.

loading...

Noord

LANDSDEEL NOORD

DOORSTROOM LEERLINGEN BÈTATECHNISCH VMBO NAAR BÈTATECHNISCH MBO

Van de leerlingen in het bètatechnische vmbo in het landsdeel Noord, over alle leerwegen gezien, kiest het ruime merendeel voor een bètatechnische vervolgopleiding in het mbo (59%). Tussen de leerwegen zijn wel verschillen op te merken. Binnen de theoretische leerweg (vmbo-tl) kiest een lager percentage (47%) van de leerlingen voor een vervolgopleiding in de techniek. De leerlingen binnen het bb/kb/gl houden beduidend vaker vast (+/- 79%) 1 aan hun technische profiel in het vmbo. 2 Dit komt vooral door de ruimere definitie van bètatechniek binnen vmbo-tl: daar wordt gekeken naar alle leerlingen die examen doen in natuur- en scheikunde, terwijl er binnen vmbo bb/kb/gl duidelijke bètatechnische profielen zijn.

  • 1. Het gaat om 77% voor vmbo-bb, 79% voor vmbo-kb en 79% voor vmbo-gl.
  • 2. Bij het berekenen van deze percentages is uitgegaan van gediplomeerden die niet opstromen naar havo en direct doorstromen naar het mbo.
loading...

Oost

LANDSDEEL OOST

DOORSTROOM LEERLINGEN BÈTATECHNISCH VMBO NAAR BÈTATECHNISCH MBO

Van de leerlingen in het bètatechnische vmbo in het landsdeel Oost, over alle leerwegen gezien, kiest het ruime merendeel voor een bètatechnische vervolgopleiding in het mbo (64%). Tussen de leerwegen zijn wel verschillen op te merken. Binnen de theoretische leerweg (vmbo-tl) kiest een lager percentage (48%) van de leerlingen voor een vervolgopleiding in de techniek. De leerlingen binnen het bb/kb houden beduidend vaker vast (+/- 83%) 1 aan hun technische profiel in het vmbo. 2 Dit komt vooral door de ruimere definitie van bètatechniek binnen vmbo-tl: daar wordt gekeken naar alle leerlingen die examen doen in natuur- en scheikunde, terwijl er binnen vmbo bb/kb/gl duidelijke bètatechnische profielen zijn.

  • 1. Het gaat om 83% voor vmbo-bb, 86% voor vmbo-kb en 80% voor vmbo-gl.
  • 2. Bij het berekenen van deze percentages is uitgegaan van gediplomeerden die niet opstromen naar havo en direct doorstromen naar het mbo.
loading...

Zuidoost

LANDSDEEL ZUIDOOST

DOORSTROOM LEERLINGEN BÈTATECHNISCH VMBO NAAR BÈTATECHNISCH MBO

Van de leerlingen in het bètatechnische vmbo in het landsdeel Zuidoost, over alle leerwegen gezien, kiest het ruime merendeel voor een bètatechnische vervolgopleiding in het mbo (65%). Tussen de leerwegen zijn wel verschillen op te merken. Binnen de theoretische leerweg (vmbo-tl) kiest een lager percentage (52%) van de leerlingen voor een vervolgopleiding in de techniek. De leerlingen binnen het bb/kb/gl houden beduidend vaker vast (+/- 82%) 1 aan hun technische profiel in het vmbo. 2 Dit komt vooral door de ruimere definitie van bètatechniek binnen vmbo-gl/tl: daar wordt gekeken naar alle leerlingen die examen doen in natuur- en scheikunde, terwijl er binnen vmbo bb/kb/gl duidelijke bètatechnische profielen zijn.

  • 1. Het gaat om 80% voor vmbo-bb, 83% voor vmbo-kb en 82% voor vmbo-gl.
  • 2. Bij het berekenen van deze percentages is uitgegaan van gediplomeerden die niet opstromen naar havo en direct doorstromen naar het mbo.
loading...

Zuidwest

LANDSDEEL ZUIDWEST

DOORSTROOM LEERLINGEN BÈTATECHNISCH VMBO NAAR BÈTATECHNISCH MBO

Van de leerlingen in het bètatechnische vmbo in het landsdeel Zuidwest, over alle leerwegen gezien, kiest het ruime merendeel voor een bètatechnische vervolgopleiding in het mbo (66%). Tussen de leerwegen zijn wel verschillen op te merken. Binnen de theoretische leerweg (vmbo-tl) kiest een lager percentage (55%) van de leerlingen voor een vervolgopleiding in de techniek. De leerlingen binnen het bb/kb houden beduidend vaker vast (+/- 82%) 1 aan hun technische profiel in het vmbo.2 Dit komt vooral door de ruimere definitie van bètatechniek binnen vmbo-tl: daar wordt gekeken naar alle leerlingen die examen doen in natuur- en scheikunde, terwijl er binnen vmbo bb/kb/gl duidelijke bètatechnische profielen zijn.

  • 1. Het gaat om 79% voor vmbo-bb, 84% voor vmbo-kb en 84% voor vmbo-gl
  • 2. Bij het berekenen van deze percentages is uitgegaan van gediplomeerden die niet opstromen naar havo en direct doorstromen naar het mbo.

Toptechniek in bedrijf

Het programma Toptechniek in bedrijf zet zich ervoor in dat meer jongeren op het vmbo voor bètatechniek kiezen en aansluitend succesvol doorstromen naar een bètatechnische mbo-opleiding. In 2012 is het programma gestart met 17 regio’s en is sindsdien uitgebreid naar 21 regio’s. Binnen de regio’s werken onderwijs (vmbo en mbo), bedrijfsleven en overheid samen aan doorlopende leerlijnen, onderwijsvernieuwing, professionalisering van docenten, macrodoelmatigheid en loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Binnen de Toptechniek in bedrijf-regio’s werken 347 vmbo-scholen.1 en 35 mbo-instellingen samen.

De resultaten zijn positief: bij scholen die verbonden zijn aan Toptechniek in bedrijf is het aantal gediplomeerden met een technisch profiel hoger dan bij overige instellingen en stromen meer vmbo’ers met een technische achtergrond door naar een bètatechnische mbo-opleiding.

  • 1. De scholen uit het M-Tech-programma, dat zich specifiek richtte op bètatechniek op vmbo-tl, zijn sinds 2016/17 opgenomen in de netwerken van Toptechniek in bedrijf

Technet

Op initiatief van TechniekTalent.nu en PBT is sinds 2008 TechNet actief. TechNet stimuleert de regionale samenwerking tussen bedrijven, basisonderwijs en (v)mbo-scholen. Doelstellingen zijn een betere technische loopbaanoriëntatie en technisch onderwijs dat leerlingen aanspreekt. Een TechNetkring bestaat uit minimaal 1 vmbo-school en 8 technische bedrijven. In 2016-17 waren er 145 kringen en werden c.a. 1.200 activiteiten georganiseerd. Hierbij waren 547 basisscholen, 285 vmbo-scholen, 62 ROC-locaties en 3.349 bedrijven betrokken. 1

In het schooljaar 2016-2017 is voor het eerst het Vakkanjerprogramma uitgevoerd, met drie projecten in het vmbo. Duizenden leerlingen zijn aan de slag gegaan met het vinden van slimme oplossingen voor het Rode Kruis. Het ging om 4500 leerlingen uit de onderbouw van het vmbo, 1050 vmbo-tl-leerlingen en 175 vmbo-bb/kb-leerlingen.

  • 1. TechNet telt alle afzonderlijke vestigingen.

JINC: technische bliksemstages

JINC is een non-profitorganisatie die jongeren helpt bij een goede start op de arbeidsmarkt. Als onderdeel van het programma ‘Kiezen voor Technologie’ hebben in 2016 via JINC 1.719 vmbo-leerlingen een technische Bliksemstage gevolgd. Een Bliksemstage is een bedrijfsbezoek, waarbij leerlingen zelf aan de slag gaan binnen het betreffende bedrijf. Het doel is dat de leerlingen beter in staat zijn een keuze te maken voor een sector of vervolgopleiding.

Experimenten doorlopende leerlijnen

Met ingang van het schooljaar 2014/15 is het experiment met de vakmanschap- en technologieroute gestart. Deze routes bieden de mogelijkheid voor scholen om op bepaalde onderdelen af te wijken van de regelgeving, om zo vmbo en mbo in een geïntegreerde leerroute aan te bieden. Zo kan binnen een experiment desgewenst per leerling bepaald worden wanneer vmbo-examen wordt gedaan in een specifiek vak.

In 2016/17 zijn er ruim 200 actieve doorlopende leerroutes van vmbo naar mbo: 111 vakmanschaproutes (mbo niveau 2 en 3) en 91 technologie- en beroepsroutes (mbo niveau 4). Voor het schooljaar 2017/18 zijn er 24 nieuwe routes goedgekeurd, waarvan 16 binnen de sector techniek.